Poskytnutí úročené zápůjčky společnosti jejím společníkem - daňové řešení

Úvod  Společnost s ručením omezeným  Poskytování finančních prostředků společníky

Sjednání úročené zápůjčky mezi společníkem a společností bude daňově výhodné v případě, že úrok bude daňovým nákladem společnosti.

Sjednání úročené zápůjčky mezi společníkem a společností bude obvykle daňově výhodné. Bude se jednat o případy, kdy úrok bude daňovým nákladem společnosti.

Přijatý úrok je u společníka fyzické osoby zdaňován jako příjem z kapitálového majetku podle § 8 zákona o daních z příjmů obecnou sazbou daně 15%, a to za období, ve kterém úrok společník přijal (pouze v případě, že by společník byl účetní jednotkou, zdaňuje úrokový výnos na základě předpisu bez ohledu na to, kdy úrok přijal). Zákonné pojistné se z příjmů z kapitálového majetku poplatník neplatí. Jednou z podmínek daňové účinnosti u společnosti je podle § 24 odst. 2 písm. zi) zákona o daních z příjmů zaplacení úroku ze zápůjčky (pokud společník nevede účetnictví).

Úrok z poskytnuté zápůjčky společníkem „eseróčku“ zdaní společník 15% sazbou daně namísto podílu na zisku zdaněného 31,15%. Společníkovi tak namísto podílu na zisku plyne úrok ze zápůjčky. Není třeba se tak obávat řádně úročené zápůjčky na provoz společnosti.

Sjednaný úrok mezi společníkem a společností musí odpovídat obvyklému úroku v běžných obchodních vztazích. Sjednání obvyklého úroku lze doporučit i na případy, kdy věřitelem je manželka (manžel) společníka příp. další osoba blízká (např. jeho otec). V případě, že mezi společností a společníkem bude sjednán úrok vyšší než obvyklý úrok, může správce daně v rámci daňové kontroly u společnosti doměřit a dodanit příslušný rozdíl. Pokud by byl sjednán mezi společníkem a společností úrok nižší než obvyklý úrok, pak by takový smluvní vztah byl bez daňových dopadů.

Úroková sazba se může stanovit ve výši průměrné úrokové sazby zveřejněné pro dané období Českou národní bankou (Úrokové sazby korunových úvěrů poskytnutých bankami nefinančním podnikům v ČR – nové obchody).