V jeden den vytvořte opravnou položku k pohledávce, ve stejný den ji daňově účinně odepište

Úvod  Uplatňování nákladů (výdajů) v základu daně  Pohledávky a jejich využití k daňové optimalizaci

Není důvod, proč v jednom zdaňovacím období nezaúčtovat zákonnou opravnou položku k pohledávce a ve stejném zdaňovacím období pohledávku daňově účinně odepsat a dále rozpustit vytvořenou opravnou položku. Racionální postup!

Při tvorbě daňových opravných položek k pohledávám vznikají mezi poplatníky pochybnosti, zda lze v jednom zdaňovacím období vytvořit zákonnou opravnou položku a ve stejném zdaňovacím období pohledávku do výše vytvořené opravné položky daňově účinně odepsat a současně rozpustit vytvořenou opravnou položku.
Jedná se v praxi zejména o případy daňového řešení tzv. nevýznamných pohledávek do limitu 30.000 Kč, které jsou nedobytné. Zákon o rezervách umožňuje v souladu s ustanovením § 8c k takové pohledávce vytvořit 100% opravnou položku. Podle ustanovení § 24 odst. 2 písm. y) zákona o daních z příjmů lze daňově účinně uplatnit v nákladech pohledávku do výše vytvořené opravné položky.
Popsaný postup tvorby opravné položky (v jednom zdaňovacím období) a dále daňový odpis pohledávky a následné rozpuštění opravné položky (ve stejném zdaňovacím období) je v souladu se zákonem o rezervách a není nutné ho rozložit do více zdaňovacích období. Takový postup lze zaúčtovat nejenom v jednom zdaňovacím období, ale i v jednom dni, např. k 31.12. daného kalendářního roku.

Odepsanou pohledávku je nutné sledovat na podrozvahovém účtu. V případě, že dlužník pohledávku anebo její část uhradí, je zinkasovaný příjem výnosem, který se promítne do základu daně.