Prodej darované nemovitosti bez splnění časového testu pro osvobození - jak na to?

Pokud poplatník prodává darovanou nemovitost a nesplní časový test 5 let vlastnictví pro osvobození příjmů z prodeje, uplatní si v daňovém přiznání jako výdaj cenu předmětné nemovitosti stanovenou znaleckým posudkem v době jejího darování. A daň z příjmů vyjde možná zcela minimální nebo dokonce nulová.

Příjmy z prodeje nemovitostí v jiných případech než bytů a rodinných domů s dvouletým časovým testem bydliště jsou podle § 4 odst. 1 písm. b) zákona o daních z příjmů od daně osvobozeny, pokud doba mezi nabytím a prodejem nemovitosti přesáhne 5 let. Toto ustanovení se vztahuje i na nemovitosti nabyté darem.

Poplatník získá např. darem nemovitost od svého dědečka. Bude-li takovou nemovitost prodávat a nesplní časový test 5 let vlastnictví pro osvobození příjmů z prodeje, zdaní příjem z prodeje darované nemovitosti jako tzv. ostatní příjem podle § 10 odst. 1 písm. b). Současně si však uplatní v podaném daňovém přiznání jako výdaj cenu předmětné nemovitosti stanovenou znaleckým posudkem v době jejího darování a to v souladu s ustanovením § 10 odst. 5 zákona o daních z příjmů.

A po tomto zohlednění může být daň z příjmů možná zcela minimální nebo dokonce nulová.