Likvidace zásob jako daňově účinný náklad

Náklady vzniklé v důsledku prokazatelné likvidace zásob jsou daňově účinným nákladem. Zajištěním prokazatelné likvidace zásob se poplatník vyhne posoudit situaci jako nedaňovou škodu.

Má-li poplatník znehodnocené zásoby materiálu, zboží, nedokončené výroby, polotovarů a hotových výrobků, zajistí provedení řádné likvidace zásob a uplatni pořizovací cenu zásob do daňových nákladů v souladu s § 24 odst. 2 písm. zg) zákona o daních z příjmů. U léků, léčiv či potravinářských výrobků pouze, pokud je nelze uvádět dále do oběhu (do oběhu nelze uvádět např. potraviny s prošlým datem použitelnosti, poškozené, deformované, znečištěné). Prokazatelná likvidace zásob se tak nepovažuje za nedaňovou škodu z hlediska daní z příjmů.

K prokázání likvidace je poplatník povinen vypracovat protokol. V protokolu je povinen uvést

• důvody likvidace,
  • způsob, čas a místo provedení likvidace,
  • specifikace předmětu likvidace,
  • způsob naložení se zlikvidovanými předměty a
  • pracovníky zodpovědné za provedení likvidace.

Dokumentace musí zaručovat objektivnost. Výdaje spojené se samotnou likvidací jsou daňovým nákladem.

V této souvislosti je vhodné zmínit i možnost odprodání zásob za cenu nižší než byla jejich pořizovací cena.

Z hlediska daně z přidané hodnoty nenastává likvidací zdanitelné plnění s povinností přiznat daň na výstupu a uplatněný nárok na odpočet daně zůstává zachován (plátce daně z přidané hodnoty měl při pořízení zásob úmysl použít je pro ekonomickou činnost).