Uhrazením zálohy na důchodové pojištění dopředu lze ušetřit finanční prostředky

Úvod  Podnikatelé, svobodná povolání  Pojistné na sociální a zdravotní pojištění podnikatelů

Původně nízké zálohy na pojistné hrazené správě sociálního zabezpečení lze uhradit do konce roku a ušetřit finanční prostředky i administrativu.

Podnikatel se může rozhodnout, že uhradí zálohy na pojistné příslušné správě sociálního zabezpečení dopředu do konce kalendářního roku. Takový postup by se vyplatil, pokud je jeho povinností platit malé zálohy a podáním přehledu o příjmech a výdajích pro účely důchodového pojištění za předchozí rok se mu výše záloh výrazně zvýší. Pak před podáním přehledu oznámí správě sociálního zabezpečení, že uhradí zálohy do konce roku v původně nízké výši. Teprve od ledna následujícího roku neopomene začít platit zálohy v nové výši, neboť zálohy může správě sociálního zabezpečení uhradit dopředu pouze do konce roku.

U záloh zaplacených dopředu nelze dodatečně měnit jejich výši (zvyšovat nebo snižovat).

Obdobně může podnikatel postupovat v případě, že vykonává činnost jako OSVČ vedlejší z důvodů souběhu zaměstnání. Podáním přehledu mu vyjde minimální pojistné a zaplatí zálohy na pojistné do konce roku. Pokud v průběhu roku z důvodů skončení zaměstnání se stane OSVČ hlavní s povinností platit vyšší minimální pojistné, zálohy zaplacené dopředu již v průběhu kalendářního roku nedoplácí.