Kdy podnikatel není povinen být účasten důchodového pojištění

Úvod  Podnikatelé, svobodná povolání  Pojistné na sociální a zdravotní pojištění podnikatelů

OSVČ vedlejší je účastna důchodového pojištění, jestliže rozdíl mezi příjmy a výdaji z podnikání dosáhl stanovené hranice.

Z hlediska sociálního pojištění může fyzická osoba podnikatel (OSVČ) svoji činnost vykonávat jako tzv. hlavní nebo vedlejší. Rozdíl mezi těmito kategoriemi z pohledu pojistného je v tom, že každá kategorie má jiné minimální odvody pojistného a dále, že povinná účast na důchodovém pojištění u osoby vykonávající podnikatelskou činnost jako vedlejší je dána až od určité hranice dosažení zisku.

Základní pohled na OSVČ je vždy výkon činnosti jako hlavní. Být OSVČ vedlejší je právem této osoby, nikoliv její povinností. Pokud chce býti zařazena do kategorie vedlejší, musí oznámit správě sociálního zabezpečení splnění podmínky výkonu samostatné výdělečné činnosti jako vedlejší. Samostatná výdělečná činnost se považuje za vedlejší samostatnou výdělečnou činnost, není-li OSVČ účastna nemocenského pojištění a pokud osoba samostatně výdělečně činná v kalendářním roce

• vykonávala zaměstnání a ze zaměstnání byla účastna nemocenského nebo důchodového pojištění,
  • měla nárok na výplatu invalidního důchodu nebo jí byl přiznán starobní důchod,
  • měla nárok na rodičovský příspěvek nebo na peněžitou pomoc v mateřství nebo nemocenské z důvodu těhotenství a porodu, pokud tyto dávky náleží z nemocenského pojištění zaměstnanců,
  • vykonávala vojenskou službu v ozbrojených silách České republiky, pokud nejde o vojáky z povolání, nebo
  • byla nezaopatřeným dítětem.

OSVČ hlavní je účastna důchodového pojištění vždy, OSVČ vedlejší je účastna důchodového pojištění, jestliže rozdíl mezi příjmy a výdaji dosáhl stanovené hranice rozhodné pro povinnou účast (pravidelně zveřejňované na webových stránkách ČSSZ) při podnikání ve všech 12 měsících.

Např. poplatník je zaměstnaný a současně podniká. Ze zaměstnání je účasten nemocenského a důchodového pojištění. Pokud jeho zisk z podnikání v daném roce nedosáhl zákonem stanovené rozhodné částky, nepodléhá zisk povinnému odvodu sociálního pojištění, poplatník tak není povinen být účasten důchodového pojištění. Vykázaný zisk však podléhá zdravotnímu pojištění bez limitu.