Jak si prodloužit lhůtu pro podání daňového přiznání

Úvod  Podnikatelé, svobodná povolání  Podání daňového přiznání k dani z příjmů

V případě potřeby lze využít zákonné nástroje na prodloužení lhůty k podání přiznání k dani z příjmů. Lze tak využít možnosti zmocnění k jeho sestavení daňového poradce, podání žádosti správci daně anebo dosažení příjmu ze zahraničí.

Řádným termínem pro podání daňového přiznání k dani z příjmů je obecně stanoven 1. duben. Pokud daňové přiznání zpracovává a předkládá daňový poradce, je termín pro podání daňového přiznání prodloužen automaticky do 1. července. V případě elektronického podání daňovým subjektem je lhůta pro podání daňového přiznání stanovena na 2. května.

Aby došlo k prodloužení lhůty do 1. července v případě zpracování a podání daňového přiznání poradcem, nemusí být již příslušná plná moc udělená poradci uplatněna (uložena) u správce daně nejpozději do 1. dubna, postačí až s vlastním podáním daňového přiznání.

Další možností pro poplatníka jak posunout termín pro podání daňového přiznání je prodloužení termínu na základě písemné žádosti doručené správci daně. Ten může termín pro podání daňového přiznání prodloužit podle § 36 odst. 4 daňového řádu až o další tři kalendářní měsíce. Na prodloužení termínu však není zákonný nárok a záleží na posouzení argumentů uvedených poplatníkem v žádosti. Žádost je zpoplatněna kolkem ve výši 300 Kč.

Rovněž se posouvá termín pro podání daňového přiznání při obdržení „šikovného“ typu příjmu. V případě, že součástí zdaňovaných příjmů poplatníka uvedených v daňovém přiznání jsou i příjmy zdaňované v zahraničí, může správce daně na základě žádosti v odůvodněných případech prodloužit podle § 36 odst. 4 daňového řádu termín pro podání daňového přiznání až do 1. listopadu.

Např. poplatník obdrží dividendu ve výši 100 EUR od rakouské společnosti. Rakouský partner srazí daň v souladu se smlouvou o zamezení dvojího zdanění ve výši 10 EUR. Poplatník může požádat svůj finanční úřad o prodloužení termínu pro podání daňového přiznání do doby, než rakouská společnost vystaví potvrzení o dani zaplacené v zahraničí. Bez tohoto potvrzení daňové přiznání poplatník nesestaví, takže správce daně jinou možnost než vyhovět obvykle nemá.