Jak na paušální daň

Využijte institutu paušální daně, a to zejména pokud se Vaše příjmy blíží přípustné hranici 1 mil. Kč a současně vykazujete minimální výdaje včetně paušálních. Je to výhodné!

Zcela novým institutem, který je státní exekutivou umožněn od 1. ledna 2021 je tzv. paušální daň. I v případě použití paušální daně se musí poplatník rozhodnout, zda je pro něj výhodnější než výše uvedené dva druhy způsobů uplatňování výdajů.
Mohou ji využít podnikatelé z řad osob samostatně výdělečně činných (OSVČ) a odvádět zdravotní a sociální pojištění společně s platbou daně z příjmů fyzických osob paušálem. Tato paušální daň zcela jistě ulehčí administrativu a mnohým sníží i odvodové zatížení. Je potřeba, aby si poplatník zvážil, zda je pro něj tento institut výhodný. OSVČ si tak s jedním formulářem a jednou měsíční platbou splní všechny tři povinnosti – odvod zdravotního a sociálního pojištění i platbu daně z příjmů fyzických osob. Použití tohoto institut je zcela dobrovolné (při splnění podmínek pro jeho použití), poplatník může i nadále využívat dosavadní způsoby zdaňování svých příjmů.

Od 1. ledna 2023 je zvýšen limit pro použití institutu paušální daně na 2 mil. Kč. Poplatník si volí jedno ze tří pásem paušálního režimu podle podmínek daného pásma. Vždy si však může zvolit i vyšší pásmo. V každém pásmu platí poplatníci jiné paušální zálohy – v 1. pásmu ve výši jako doposud, ve 2. pásmu ve výši 16.000 Kč měsíčně a ve 3. pásmu 26.000 Kč měsíčně. 1. pásmo se tak ukazuje jako poměrně výhodné.
Vždy si musí poplatník daně z příjmů propočítat, zda se mu institut paušální daně vyplatí. Rovněž musí poplatník po skončení kalendářního roku prověřit, zda splňuje podmínky zvoleného pásma paušálního režimu, a tedy podmínky paušalizace daně. Komplikaci nové úpravy lze spatřovat v možnosti poměrně složitého přechodu mezi jednotlivými pásmy (měnit pásma lze vždy pouze do 10. ledna).

Poplatník po skončení kalendářního roku může přejít na nižší pásmo, pokus splňuje jeho podmínky.

Poplatník, který přesáhl hranici příjmů zvoleného pásma, podává daňové přiznání anebo může po skončení roku příp. i přejít na vyšší pásmo a to zpětně, pokud splní podmínky (podá žádost do 10. ledna, rovněž doplatí paušální zálohy).