Při nájmu bytu nebo rodinného domu pořízeného na hypotéční úvěr uplatněte celé úroky v základu daně

Úvod  Daňové odpočty  Nezdanitelné částky základu daně

Pokud poplatník nemůže celé úroky nebo jejich část z hypotečního úvěru použitého na pořízení bydlení uplatnit jako nezdanitelnou částku snižující základ daně, uplatní je jako výdaj proti příjmům z nájmu příp. příjmům z podnikání.

Použije-li poplatník byt nebo rodinný dům nebo jejich část financované úvěrem na bydlení k podnikatelské nebo jiné samostatné výdělečné činnosti anebo k pronájmu, lze odečet úroků po dobu užívání bytové potřeby k uvedeným účelům uplatnit pouze v poměrné výši. Úroky odpočítá podle podílu podlahové plochy pronajímané části bytu na celkové ploše bytu.

Při nájmu bytu nebo rodinného domu anebo jeho části pořízeného na hypotéku lze v konečném důsledku uplatnit celé úroky v základu daně a to ve formě nezdanitelné částky od základu daně ve výši připadající na vlastní bydlení a dále ve formě daňového výdaje ve výši připadající na pronajímanou část bytu. Pokud tedy poplatník nemůže celé úroky nebo jejich část z hypotečního úvěru použitého na pořízení bydlení uplatnit jako nezdanitelnou částku snižující základ daně, uplatní je jako výdaj proti příjmům z nájmu příp. příjmům z podnikání. Dostane je tak přesto do základu daně a sníží daňovou povinnost. Omezení tohoto postupu by však nastalo v případě, že poplatník používá paušální výdaje.