Převod podnikatelského majetku na potomky nebo další příbuzné

Úvod  Podnikatelé, svobodná povolání  Majetek v podnikání

Bezúplatný převod podniku z otce podnikatele na syna.

V případě darování majetku v rámci rodiny je nutné posoudit, zda se jedná o dar za účelem podnikání (takový dar je zdanitelným příjmem podnikatele ze samostatné činnosti podle ustanovení § 7 zákona o daních z příjmů) nebo se jedná o dar z titulu uspořádání rodinných majetkových vztahů (takový dar je ostatním příjmem podle § 10 zákona o daních z příjmů, obvykle příjmem osvobozeným); zákon o daních z příjmů pojem přijetí daru v souvislosti s podnikáním nevymezuje.

Mezi podnikatelskou činností a získáním daru však musí existovat úzký vztah. Je nutné vždy posoudit konkrétní okolnosti přijetí předmětného daru a posoudit, zda přijetí daru bylo učiněno v souvislosti s podnikáním (pak je jedná o zdanitelný příjem podle § 7 zákona o daních z příjmů) nebo bylo realizováno jako běžný úkon převodu majetku v rámci rodiny, např. mezi rodiči a jejich dětmi (pak se jedná o osvobozený příjem podle § 10 zákona o daních z příjmů).

Daňový režim se tak odvíjí podle toho, zda se předmětné darování uskuteční v souvislosti s podnikáním či nikoliv – dar přijatý v souvislosti s podnikáním je v režimu daně z příjmů fyzických osob podle § 7 (příjmy ze samostatné činnosti) nebo darování jako běžný úkon převodu majetku v rámci rodiny, např. mezi rodiči a jejich dětmi podle § 10 (ostatní příjmy) jako bezúplatný příjem, v daném případě osvobozený jako dar od příbuzného v linii přímé.

Ustanovení § 7 má v zákoně o daních z příjmů „přednost“, ustanovení § 10 se použije, pokud nelze použít ustanovení § 7.