Nájem majetku určeného pro podnikání při převodu podnikání fyzické osoby na s.r.o.

Úvod  Podnikatelé, svobodná povolání  Majetek v podnikání

Při převedení podnikání z fyzické osoby na obchodní společnost se ukazuje jako optimální majetek obchodní společnosti najmout. Fyzická osoba podnikatel pak zdaňuje příjmy z podnikání a uplatňuje 60% paušální výdaje.

Poplatník se rozhodl převést svoje podnikání z fyzické osoby na společnost s ručením omezeným. Majetek, který používal pro podnikání, pronajme obchodní společnosti za obvyklou cenu podle § 23 odst. 7 zákona o daních příjmů a příjmy z pronájmu obchodního majetku zdaňuje jako příjmy podle § 7 zákona o daních z příjmů. Pro výkon této soustavné činnosti lze doporučit obstarání živnostenského oprávnění. Uplatní tak zcela jistě výhodné paušální výdaje proti příjmům z pronájmu majetku, který používal k podnikání.

Nájem a půjčování věcí movitých je živností volnou vyjmenovanou v příloze č. 4 živnostenského zákona s paušálním výdajem ve výši 60%. Poplatník se nesmí nechat uvést v omyl ustanovením § 7 odst. 7 písm. d) zákona o daních z příjmů, které stanovuje u příjmů z nájmu majetku zařazeného v obchodním majetku výši paušálního výdaje na 30%. Při uplatňování paušálních výdajů žádný obchodní majetek poplatník fyzická osoba totiž nemá, ustanovení § 7 odst. 7 písm. d) se tak na tento případ použití paušálních výdajů nevztahuje.

V případě, že by se jednalo o nájem movitého majetku, který by nebyl soustavný a poplatník by tudíž neměl živnostenské oprávnění, jednalo by se o příjem podle § 9 zákona o daních z příjmů s možností uplatnit 30% paušální výdaje a bez povinnosti hradit z pronájmu sociální a zdravotní pojištění.