Nezdaňované podíly na zisku společníka s.r.o.

Úvod  Společnost s ručením omezeným  Daňový režim příjmů společníků a jednatelů

Jak docílit „vyplacení podílů na zisku“ a nezaplatit přitom žádnou srážkovou daň z příjmů v sazbě 15%.

Cílem podnikání společníka společnosti s ručením omezeným je výplata podílu na zisku. Podíl na zisku je zdaňován jako kapitálový majetek podle § 8 odst. 1 písm. a) zákona o daních z příjmů sazbou daně 15%.

Při daňovém zatížení právnické osoby sazbou daně 19% je daňové zatížení vyplaceného podílů na zisku společníka 31,15% (zdaněním zisku s.r.o. zbude 81% zisku po zdanění, ten podléhá 15% sazbě daně z podílu na zisku, disponibilní zůstatek tak činí 68,85% zisku). Je to historicky nejnižší zdanění zisku vytvořeného s.r.o. ve formě vyplaceného podílu na zisku společníkům.

Podíl na zisku společníka společnosti s ručením omezeným nepodléhá odvodům pojistného na zdravotní a sociální pojištění.

V případě, že si vyplatí společník podíl na zisku, musí vyplácející s.r.o. odvést z vyplaceného podílu podle § 36 odst. 2 písm. b) zákona o daních z příjmů daň z podílů na zisku ve výši 15% vyplacených podílů.

Místo vyplacení podílu na zisku v peněžní podobě si společník za práci pro společnost (v terminologii zákona o daních z příjmů zaměstnanec) uhradí ze zisku nepeněžní plnění poskytované zaměstnavatelem svým zaměstnancům ve formě daňově neúčinných nákladů, např. daňově neúčinné zaměstnanecké benefity, které nejsou zdaňovány daní z příjmů zaměstnanců a pojistným v souladu s § 6 odst. 9 zákona o daních příjmů (příspěvky zaměstnavatele na kulturní pořady, využívání sportovních, zdravotnických, vzdělávacích zařízení, příspěvek na dovolenou do 20.000 Kč ročně; tato plnění lze poskytnout i rodinným příslušníkům společníka – zaměstnance).